چوب تسوکا -اشراقی

معرفی چوب توسکا | چوب توسکا چیست

فهرست مطالب
Rate this post
چوب تسوکا -اشراقی
چوب تسوکا -اشراقی

چوب توسکا چیست

چوب توسکا یک چوب سخت است که در مناطق شمال غربی اقیانوس آرام به فراوانی یافت می شود. این چوب به دلیل ویژگی های مثبت فراوانی که دارد می توان در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار گیرد که باعث محبوبیت این چوب بین صنعتگران و نجاران شده است.

علیرغم اینکه چوب توسکا یک چوب سخت است، از بسیاری از چوب های هم خانواده خود نرم تر است. ازین رو به آن چوب سخت نرم میگویند.

درخت توسکا

یکی از ویژگی های منحصر به فرد درختان توسکا نحوه تکثیر و رشد آنها است. درختان توسکا علاوه بر رشد سریع گزینه مناسبی برای توسعه و مدیریت جنگلداری هستند. بعد از قطع درخت شاخه های جدیدی از کنده ، ریشه یا تنه آن می روید. بنابراین به جای نیاز به احیای جنگل در منطقه ای که درختان آن قطع شده، کنده درختان توسکا خودبخود دوباره رشد میکنند.

شکل و رنگ الیاف چوب توسکا

توسکا ارتباط نزدیکی با توس دارد و اغلب به عنوان جایگزین مقرون به صره تری می باشد. توسکا در حالت تازه تراش تقریبا سفید است ، اما وقتی در معرض هوا قرار می گیرد به رنگ قهوه ای روشن با رنگ های زرد یا قرمز تبدیل می شود. الگوی دانه ها در چوب توسکا ظریف و نسبتا مستقیم و از نظر بافت یکنواخت است. سادگی و ظرافت چوب توسکا آن را از نظر بصری جذاب می کند.

رنگ چوب توسکا

چوب توسکا با رنگ قهوه ای روشن و الگو دانه های ظریف خود میتواند حسی گرم و دنج به فضای خانه شما ببخشد.

توانایی توسکا در رنگ پذیری به شما این امکان را می دهد که به ظاهر مختلفی دست پیدا کنید و هارمونی بصری جذابی در دکوراسیون منزل ایجاد کنید.

این ویژگی توسکا میتواند مزیتی قابل توجهی برای کفپوش باشد و به شما این امکان را می دهد که طراحی داخلی خود را بدون نیاز به تعویض کف تغییر دهید.

چوب توسکا قرمز

درخت توسکا قرمز فراوان ترین درخت در منطقه شمال غربی اقیانوس آرام است. عناصر موجود درخاک این منطقه سبب ایجاد طیف های گرم قرمز رنگ در الوار این درختان میگردد. همچنین با قطع تنه این درختان و قرار گرفتن در معرض اکسیژن هوا، اکسایش انجام میشود و تغییر رنگ جزئی ایجاد می گردد.

 

ویژگی های چوب توسکا

  • از خانواده چوب های سخت
  • کارایی بالا در پروژه های نجاری
  • بدون بو
  • سختی ضعیف و نرم
  • چگالی متوسط
  • دانه بندی ظریف و نسبتا مستقیم
  • دوام پایین در برابر نیرو

مزایای چوب توسکا

  • قابلیت پرداخت : توسکا به دلیل ویژگی های بافتی و نرمی آن قابلیت کار های منبت کاری و کنده کاری را دارد.
  • دانه بندی و بافت : دانه های مستقیم و بافت یکنواخت آن به حفظ شکل عالی کمک می کند.
  • مقاومت در برابر خمش : در برابر تاب خوردگی و پیچش به خوبی مقاومت می کند.
  • رنگ پذیری : توسکا رنگ را به خوبی جذب می کند و میتوان به عنوان چوبی مقرون به صرفه تر برای پروژه های نجاری مورد استفاده قرار گیرد.
  • اتصال : توسکا با چسب ، پیچ و میخ به خوبی متصل می شود.
  • تراشکاری : این چوب را میتوان به راحتی تراش داد.
  • مقرون به صرفه : توسکا نسبت به سایر چوب های سخت مقرون به صرفه تر است.

معایب چوب توسکا

چوب توسکا ویژگی های مثبت فراوانی دارد که استفاده در آن را در بسیاری از پروژه های نجاری ممکن می کند. اما به این نکته توجه داشته باشید که به دلیل نرمی بیش از حد چوب توسکا نسبت به سایر چوب های هم خانواده خود برای پروژه های ساخت و ساز ساختمانی توصیه نمی شود.

هنگام انتخاب چوب توسکا به این نکته توجه کنید که برای مناطقی که مستقیما با نیرو مواجه اند استفاده نکنید ، چراکه دوام و پایداری خوبی ندارد.

کاربردهای چوب توسکا

  • مبلمان سازی
  • کابینت سازی
  • ساخت تخت و کمد
  • ساخت کفپوش های طبیعی
  • ساخت آلات موسیقی
  • انواع درها
  • منبت کاری و کنده کاری
  • ساخت وسایل تزئینی
  • تابلوسازی
  • قاب های پنجره

 

چوب توسکا برای مبل

توسکا یک چوب محبوب برای ساختن مبلمان است. علیرغم نرمی نسبی این چوب، به دلیل دانه بندی مستقیم و دوام این چوب گزینه ای مناسب برای استفاده در مبلمان سازی است.

همچنین نرمی این چوب سبب شده برای کارهای منبت کاری و کنده کاری گزینه مناسبی باشد و جلوه های بصری زیبایی ایجاد کند.

همچنین این چوب رنگ پذیری خوبی دارد. یک قطعه توسکا با رنگ آمیزی خوب می تواند با سایر چوب های سخت استفاده شده در مبلمان سازی برابری می کند.

چوب توسکا برای کابینت سازی

استفاده از چوب توسکا برای ساخت کابینت های چوبی به دلیل در دسترس بودن و قیمت به صرفه آن بسیار متداول است و همچنین می توان با رنگ آمیزی آن بین عناصر مختلف استفاده شده در دکوراسیون داخلی هارمونی مطلوبی ایجاد کرد.

توسکا در دسته خانواده چوب های سخت است اما قیمت آن از سایر چوب های هم خانواده خود بسیار مناسب تر است که سبب می شود جایگزین مناسبی برای استفاده در پروژه های طراحی داخلی باشد.

 

استفاده از چوب توسکا برای کفپوش

توسکا انتخاب مناسبی برای کفپوش است ، بخصوص اگر به دنبال ایجاد جلوه های بصری زیبا هستید با بوجه محدودی امکان دستیابی به آن را خواهید داشت.

اما به این نکته توجه کنید که استفاده از چوب توسکا برای کفپوش برای مناطقی که در آن تردد کم است مناسب است و بهتر است از آن در مناطقی که وسایل سنگین قرار داده می شود و تردد در آن یاد است استفاده نشود.

چوب توسکا برای ساخت آلات موسیقی

توسکا در مقایسه با سایر چوب های سخت به راحتی خمیده می شود و انعطاف خوبی دارد. ازینرو برای ساخت آلات موسیقی استفاده می شود. همچنین به دلیل رنگ پذیری مطلوب جلوه نهایی زیبایی ایجاد می کند.

 

مقایسه توسکا با انواع چوب

برای مقایسه چوب توسکا در مقایسه با انواع چوب ، باید به این نکته توجه کرد که توسکا از خانواده چوب های سخت است. اما ویژگی منحصر به فرد این چوب در نرمی بافت چوب آن است. به حدی که چوب توسکا از برخی چوب های نرم سختی جانکا کمتری دارد.

چوب توسکا بهتر است یا راش

چوب راش و توسکا هر دو از خانواده درختان دو لپه ای و چوب های سخت هستند. رنگ و نرمی چوب این درختان تقریبا مشابه هم است اما چوب راش نسبت به چوب توسکا دوام و استحکام بالاتری دارد. لذا استفاده از چوب راش برای پروژه هایی که دوام و استحکام بالایی نیاز است توصیه می گردد.

مقایسه چوب توسکا با چوب گردو

چوب گردو مانند چوب توسکا از خانواده چوب های سخت است اما همانطور که قبلا اشاره شد چوب توسکا نرم ترین چوب سخت است. این ویژگی چوب توسکا سبب میشود که برای کنده کاری و منبت کاری راحتتر مورد استفاده قرار گیرد. البته که هر دو چوب دارای ویژگی های ظاهری منحصر به فرد خود هستند اما چوب توسکا با رنگ پذیری عالی خود میتواند گزینه مقرون به صرفه ای باشد.

مقایسه چوب روس با چوب توسکا

چوب روس شامل انواع مختلفی از چوب های صنوبر ، کاج ، بلوط و … است. این چوب ها از مبدا یکسان روسیه به ایران وارد می شوند. با این حال چوب توسکا از چوب های نرم ، نرم تر است. لذا هنگام انتخاب چب مناسب برای پروژه به این نکته مهمی توجه داشته باشید.

قیمت چوب توسکا

شرکت هایی که چوب توسکا را به فروش می رسانند معمولا توسکا را بر اساس کیفیت آن درجه بندی میکنند. الوار توسکا در بیش از 20 درجه مختلف به بازار عرضه میشود. قیمت چوب توسکا براساس درجه کیفیت آن تعیین می گردد. اغلب توسکا برای کاربردهای کابینت سازی و صنعت مبلمان استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی برای مطالعه بیشتر